V kategoriích níže naleznete články naší redakce.
Buďte i Vy aktivní a založte si svůj blog.
Najděte si lepší práci!.
Přečtěte si nejnovější článek.
Přečtěte si články bloggerů.
Příjemnou zábavu!
I s handicapem lze žít plnohodnotný život a docílit velkých věcí...
V kategoriích níže naleznete články naší redakce.
Buďte i Vy aktivní a založte si svůj blog.
Najděte si lepší práci!.
Přečtěte si nejnovější článek.
Přečtěte si články bloggerů.
Příjemnou zábavu!
Náš portál měl možnost vyzkoušet první český motocykl upravený pro handicapované. V dnešní době se lidem s handicapem otevřelo mnoho nových možností v oblasti volnočasových aktivit. Průkopníkem v objevování a realizování nových možností jsou kluci z organizace Adrenalin bez bariér. Zde také vznikla myšlenka, umožnit lidem s handicapem jízdu na opravdovém jednostopém motocyklu.
První český prototyp ručního ovládání je tedy na světě, ale celý projekt pohořel na legislativě a dá se říct i na neochotě úředníků schválit něco nového. Přestože mnoho vozíčkářů vlastní řidičský průkaz na „velkou motorku“ z doby, kdy byli ještě mezi chodícími, nyní jim toto oprávnění legislativně nenáleží, přestože ho mají v řidičském průkazu.
Problém se schválením tohoto ovládání není technického rázu. Doposud nikdo nedefinoval, s jakým handicapem a za jakých podmínek lze řídit jednostopé motorové vozidlo. Bohužel toto ještě, dle našich informací, nefunguje ani v zahraničí, přestože právě v zahraničí tato ovládání vozíčkáři úspěšně používají. Dalším problémem je při stávající legislativě dostat takto upravené motocykly do autoškol.
Vše je tedy na každém jednotlivci, počínaje individuální úpravou, ale i způsobem využití upraveného motocyklu. Pokud se však někdo těší na jízdu v silničním provozu, tak je to pouze na jeho zodpovědnosti.
Pokud přeci jen naleznete pro tuto úpravu využití, např. pro jízdu na uzavřeném okruhu, lze realizaci vyřešit dvěma způsoby. Svépomocí, nebo požádat kluky z organizace Adrenalin bez bariér (dále jen ABB). V obou případech doporučujeme konzultaci a při této příležitosti si také první český prototyp „osahat“ a zjistit, zda-li je možné řídit tuto motorku s vaším handicapem a za jakých podmínek.
Zmíněné přídavné ovládání lze použít na každý motocykl, ale nutno podotknout, že by tato úprava neměla být zásahem do konstrukce motocyklu, tzn. žádné vrtání do rámu, svařování atd. Jinými slovy, vše by mělo být pouze přišroubované pomocí spon atp. Pohyb řadicí páky zajišťuje pulzní elektromotor Kliktronic ovládaný tlačítky na řídítkách. Toto zařízení je elektromagnet, který je nutné objednat z Anglie. Cena se pohybuje v rozmezí 15 – 20 000 Kč. Bylo i několik pokusů o náhradu tohoto zařízení tuzemským materiálem, ale použité elektromagnety neměly patřičnou sílu nebo krok. Dalším komponentem jsou stabilizační kolečka. Jejich výrobu zvládne každé zámečnictví. Na jejich pohon je použit lineární motor z jeřábku používaného k nakládání invalidních vozíků do automobilů. Poháněcí motorek byl převinut tak, aby jeho výkon dosahoval 1000 W. Cena lineárního motoru se pohybuje okolo 20 000 Kč. Další prvek je zadní brzda. Ta je také upravena na pravou ruku, obdobně jako ji používají motocykloví kaskadéři, pod pákou přední brzdy. Pak už jen upravit stupátka, tzn. místo stupaček dát plošiny a kryt motoru, tak aby se nepálila vaše noha o blok motoru, případně motocykl dovybavit o „padáky“ pro případ pádu. Ovládání plynu není otočnou rukojetí, ale páčkou, obdobně jako u čtyřkolek. Tato úprava byla zvolena proto, že si někteří uživatelé otočné rukojeti stěžovali na „rozhozenou“ stabilitu těla během jízdy.
Co se týče posedu, tato úprava je velmi individuální v závislosti na postižení.
Pokud se rozhodnete, že si váš motocykl upravíte sami, doporučujeme kontaktovat kluky z ABB a vše s nimi konzultovat. Pozitivní na celé úpravě je, že se nejedná o žádný zásah do konstrukce motocyklu, ale spíše o přídavné zařízení. Toto zařízení lze také poměrně rychle a snadno demontovat.
Při prvním nasednutí jsem měl pocit, že spadnu i s motorkou, ale musím dodat, že jsem paraplegik a nefungují mi břišní a spodní zádové svaly. Zatáčení jsem také řešil spíše jak na čtyřkolce než náklonem. Na samotné rozjetí a následné „vysunutí“ koleček stačí opravdu malá rychlost. Na zastavení je dobré předem vybrat rovinku bez bočního sklonu. Problém s bočním sklonem vozovky lze také vyřešit jednoduše vyšší spodní polohou opěrných nožiček a stát opřený pouze o jednu. Nasednutí a sesednutí je bezproblémové, jelikož opěrné nožičky zajišťují poměrně slušnou stabilitu. Trošku mi nevyhovovalo rozestavení ovládacích prvků na řídítkách, ale vše je opět věcí individuálního nastavení. Pak už jen svoboda pohybu, jakou zažijete jen na motorce.
Určitě se najde mnoho těch, kteří „vědí jak na to“, ale pokud máte skutečně nějaký dobrý nápad jak nahradit některé poměrně drahé komponenty a ušetřit či znáte způsob jak toto ovládání legalizovat, kontaktujte prosím Jirku Suchánka z organizace Adrenalin bez bariér. O dalších zajímavostech od ABB vás budeme postupně informovat.
Malá rada na závěr: 1) Začínat vždy od slabší motorky ...
Video - zdroj ABB
Tel: p. Suchánek 777 114 011
E-mail: jiri@adrenalinbb.cz
Zdroj: www.adrenalinbb.cz
Zpracoval: ret
Datum: 12. 11. 2014 | Zobrazeno (755x) | Autor: Redakce
Pokud chcete děti z dětského domova podpořit finančně, podívejte se zde.
vzpěrač - mistr světa ve vzpírání tělesně postižených, handbikerový závodník
www.tomasmosnicka.cz
mosnicka@zijushandicapem.cz
Aktuální rozhovor:
Rádi sdílíme z webu mujrozhlas.cz desáté pokračování unikátní série Příběhy sportovců, které je věnováno handicapovanému cyklistovi Ivo Koblasovi. Rodák z Brna je medailista z velkých paralympijských šampionátů. Těžká epilepsie v dětství, náročná operace mozku, nic z toho ho nezastavilo v cestě za ...
více »
Bezpečnostní agentura D.I.SEVEN FACILITY |
Bezpečnostní agentura D.I.SEVEN |
Bezpečnostní agentura D.I.SEVEN SERVICE |
Překlepy: Lidé náš web hledají také těmito výrazy: hendikep, hendicap, handikep, ...
Podmínky pro užívání blogu | Mapa stránek | Kontakt
Copyright 2024 | Internetový marketing : Optimalizace pro vyhledávače : Created by VIDIA-DESIGN s.r.o.