I s handicapem lze žít plnohodnotný život a docílit velkých věcí...

V kategoriích níže naleznete články naší redakce.

Buďte i Vy aktivní a založte si svůj blog.

Najděte si lepší práci!.

Přečtěte si nejnovější článek

Přečtěte si články bloggerů.

Příjemnou zábavu!

Žiju s handicapem
v České televizi

Žiju s handicapem v České televizi

Podívejte se na video
o dětském domově Korkyně

Obrazek s videem

Video o dětském domově Orlíček
Přední Chlum

Obrazek s videem

Testovali jsme pro vás – motocykl na ruční ovládání

Náš portál měl možnost vyzkoušet první český motocykl upravený pro handicapované. V dnešní době se lidem s handicapem otevřelo mnoho nových možností v oblasti volnočasových aktivit. Průkopníkem v objevování a realizování nových možností jsou kluci z organizace Adrenalin bez bariér. Zde také vznikla myšlenka, umožnit lidem s handicapem jízdu na opravdovém jednostopém motocyklu.

Legislativa

První český prototyp ručního ovládání je tedy na světě, ale celý projekt pohořel na legislativě a dá se říct i na neochotě úředníků schválit něco nového. Přestože mnoho vozíčkářů vlastní řidičský průkaz na „velkou motorku“ z doby, kdy byli ještě mezi chodícími, nyní jim toto oprávnění legislativně nenáleží, přestože ho mají v řidičském průkazu.

Lineární motor pro pohon stabilizačních kolečekProblém se schválením tohoto ovládání není technického rázu. Doposud nikdo nedefinoval, s jakým handicapem a za jakých podmínek lze řídit jednostopé motorové vozidlo. Bohužel toto ještě, dle našich informací, nefunguje ani v zahraničí, přestože právě v zahraničí tato ovládání vozíčkáři úspěšně používají. Dalším problémem je při stávající legislativě dostat takto upravené motocykly do autoškol.

Vše je tedy na každém jednotlivci, počínaje individuální úpravou, ale i způsobem využití upraveného motocyklu. Pokud se však někdo těší na jízdu v silničním provozu, tak je to pouze na jeho zodpovědnosti.

Od legislativy k úpravě

Pokud přeci jen naleznete pro tuto úpravu využití, např. pro jízdu na uzavřeném okruhu, lze realizaci vyřešit dvěma způsoby. Svépomocí, nebo požádat kluky z organizace Adrenalin bez bariér (dále jen ABB). V obou případech doporučujeme konzultaci a při této příležitosti si také první český prototyp „osahat“ a zjistit, zda-li je možné řídit tuto motorku s vaším handicapem a za jakých podmínek.Kliktronic

Zmíněné přídavné ovládání lze použít na každý motocykl, ale nutno podotknout, že by tato úprava neměla být zásahem do konstrukce motocyklu, tzn. žádné vrtání do rámu, svařování atd. Jinými slovy, vše by mělo být pouze přišroubované pomocí spon atp. Pohyb řadicí páky zajišťuje pulzní elektromotor Kliktronic ovládaný tlačítky na řídítkách. Toto zařízení je elektromagnet, který je nutné objednat z Anglie. Cena se pohybuje v rozmezí 15 – 20 000 Kč. Bylo i několik pokusů o náhradu tohoto zařízení tuzemským materiálem, ale použité elektromagnety neměly patřičnou sílu nebo krok. Dalším komponentem jsou stabilizační kolečka. Jejich výrobu zvládne každé zámečnictví. Na jejich pohon je použit lineární motor z jeřábku používaného k nakládání invalidních vozíků do automobilů. Poháněcí motorek byl převinut tak, aby jeho výkon dosahoval 1000 W. Cena lineárního motoru se pohybuje okolo 20 000 Kč. Další prvek je zadní brzda. Ta je také upravena Opěrky nohou a kryt motoruna pravou ruku, obdobně jako ji používají motocykloví kaskadéři, pod pákou přední brzdy. Pak už jen upravit stupátka, tzn. místo stupaček dát plošiny a kryt motoru, tak aby se nepálila vaše noha o blok motoru, případně motocykl dovybavit o „padáky“ pro případ pádu. Ovládání plynu není otočnou rukojetí, ale páčkou, obdobně jako u čtyřkolek. Tato úprava byla zvolena proto, že si někteří uživatelé otočné rukojeti stěžovali na „rozhozenou“ stabilitu těla během jízdy.

Co se týče posedu, tato úprava je velmi individuální v závislosti na postižení.

Pokud se rozhodnete, že si váš motocykl upravíte sami, doporučujeme kontaktovat kluky z ABB a vše s nimi konzultovat. Pozitivní na celé úpravě je, že se nejedná o žádný zásah do konstrukce motocyklu, ale spíše o přídavné zařízení. Toto zařízení lze také poměrně rychle a snadno demontovat.

Jízda

PadákyPři prvním nasednutí jsem měl pocit, že spadnu i s motorkou, ale musím dodat, že jsem paraplegik a nefungují mi břišní a spodní zádové svaly. Zatáčení jsem také řešil spíše jak na čtyřkolce než náklonem. Na samotné rozjetí a následné „vysunutí“ koleček stačí opravdu malá rychlost. Na zastavení je dobré předem vybrat rovinku bez bočního sklonu. Problém s bočním sklonem vozovky lze také vyřešit jednoduše vyšší spodní polohou opěrných nožiček a stát opřený pouze o jednu. Nasednutí a sesednutí je bezproblémové, jelikož opěrné nožičky zajišťují poměrně slušnou stabilitu. Trošku mi nevyhovovalo rozestavení ovládacích prvků na řídítkách, ale vše je opět věcí individuálního nastavení. Pak už jen svoboda pohybu, jakou zažijete jen na motorce.

Závěrem

Určitě se najde mnoho těch, kteří „vědí jak na to“, ale pokud máte skutečně nějaký dobrý nápad jak nahradit některé poměrně drahé komponenty a ušetřit či znáte způsob jak toto ovládání legalizovat, kontaktujte prosím Jirku Suchánka z organizace Adrenalin bez bariér. O dalších zajímavostech od ABB vás budeme postupně informovat.

Malá rada na závěr: 1) Začínat vždy od slabší motorky ...

 

Zavěšení stabilizačních opěrek Zadní ruční brzda
Ovládací prvky Elektronika

 

Video - zdroj ABB

 

 

Tel: p. Suchánek 777 114 011

E-mail: jiri@adrenalinbb.cz

 

Zdroj: www.adrenalinbb.cz

Zpracoval: ret

Datum: 12. 11. 2014 | Zobrazeno (755x) | Autor: Redakce



Podporujeme také

Dětský domov Korkyně

Pokud chcete děti z dětského domova podpořit finančně, podívejte se zde.

Tomáš Mošnička - šéfredaktor (ret)

Tomáš Mošnička - šéfredaktorvzpěrač - mistr světa ve vzpírání tělesně postižených, handbikerový závodník
www.tomasmosnicka.cz
mosnicka@zijushandicapem.cz

Aktuální rozhovor:

Audiokniha - Ivo Koblasa

Rádi sdílíme z webu mujrozhlas.cz desáté pokračování unikátní série Příběhy sportovců, které je věnováno handicapovanému cyklistovi Ivo Koblasovi. Rodák z Brna je medailista z velkých paralympijských šampionátů. Těžká epilepsie v dětství, náročná operace mozku, nic z toho ho nezastavilo v cestě za ...

více »
Handicapovaní rybáři - Příjem nových členů

Handicapovaní rybáři - Příjem nových členů z řad ZTP, ZTP/P

Vstupte »

Nejaktivnější blogeři

Děkujeme generálnímu partnerovi skupině D.I.SEVEN za vřelou podporu!

bezpecnostni-agentura

Bezpečnostní agentura D.I.SEVEN FACILITY
Facility management a podpůrné činnosti. Poskytujeme Náhradní plnění.

bezpecnostni-agentura

Bezpečnostní agentura D.I.SEVEN 
Bezpečnostní služby, PCO, zabezpečení akcí, úklidové ,recepční služby a náhradní plnění.

bezpecnostni-agentura

Bezpečnostní agentura D.I.SEVEN SERVICE
Bezpečnostní služby jako fyzická ostraha nebo vzdálený monitoring. Poskytujeme náhradní plnění.

Překlepy: Lidé náš web hledají také těmito výrazy: hendikep, hendicap, handikep, ...

Důležité odkazy:

Podmínky pro užívání blogu | Mapa stránek | Kontakt

Copyright 2024 | Internetový marketing : Optimalizace pro vyhledávače : Created by VIDIA-DESIGN s.r.o.