V kategoriích níže naleznete články naší redakce.
Buďte i Vy aktivní a založte si svůj blog.
Najděte si lepší práci!.
Přečtěte si nejnovější článek.
Přečtěte si články bloggerů.
Příjemnou zábavu!
I s handicapem lze žít plnohodnotný život a docílit velkých věcí...
V kategoriích níže naleznete články naší redakce.
Buďte i Vy aktivní a založte si svůj blog.
Najděte si lepší práci!.
Přečtěte si nejnovější článek.
Přečtěte si články bloggerů.
Příjemnou zábavu!
Odborná iniciativa Neberme školám asistenty vyjadřuje vážné obavy z navržené změny školského zákona, která ruší podpůrné opatření (PO) „další pedagogický pracovník”. Tento zásah ohrozí znevýhodněné děti s vysokou potřebou podpory, jejich rodiny i školy. Návrh novely přináší výrazné omezení pro děti, které ve škole potřebují individuální přístup a dodatečnou pomoc. PO další pedagogický pracovník zahrnuje kromě školního psychologa a speciálního pedagoga, jejichž financování má být na základě novely zajišťováno plošně, i možnost využití dalšího učitele. Ten bývá jako podpůrné opatření přiznáván dětem s podpůrnými opatřeními ve vyšších stupních pokud nepostačuje využití asistenta pedagoga.
Proč zrušení podpůrného opatření „další pedagogický pracovník“ nepodporujeme?
Podle Ivy Janské, předsedkyně Spoluškoly jde o nepřiměřený zásah do práva dětí na vzdělání: „Na poskytování podpůrných opatření mají děti se speciálními vzdělávacími potřebami právní nárok. Zrušení této podpory jednoznačně omezí práva dětí, které dalšího pedagogického pracovníka aktuálně využívají. Navržená změna je také bohužel v rozporu s našimi mezinárodními závazky, například s Úmluvou o právech dítěte nebo Úmluvou o právech osob se zdravotním postižením.”
Podle odborníků současně neúměrně vzroste zátěž škol a pedagogických pracovníků, které děti s tímto podpůrným opatřením aktuálně vzdělávají: „U pedagogů může změna vést až k vyhoření nebo volbě jiného zaměstnání a zhoršení klima v třídních kolektivech,” popisuje obavy ze změny Petra Mazancová, předsedkyně Učitelské platformy.
Kromě toho hrozí i vyšší tlak na odchod znevýhodněných dětí do domácího vzdělávání, což představuje nejen negativní dopad do života i nákladů rodiny, ale i výdajů státního rozpočtu. „Děti přijdou o sociální kontakty s vrstevníky a každodenní příležitost k přirozenému začlenění do společnosti. Jejich rodiny se kvůli náročné celodenní péči mohou stát závislými na sociální pomoci státu. Zajištění nezbytných dávek nebo v extrémních případech dokonce umístění dětí do ústavní péče představují pro stát ve výsledku výdaje navíc,” upozorňuje na sociální a finanční důsledky Lenka Hečková ze SOFA.
Sedm důvodů, proč zrušení PO „další pedagogický pracovník“ nepodporujeme, najdete ve společném stanovisku tady.
Kdo na to doplatí? Příběhy dětí, které podpůrné opatření nezbytně potřebují:
Tereza po úrazu: Dívka s vážným poškozením mozku je schopna absolvovat základní školní docházku pouze díky práci speciálně přiděleného učitele.
Martin s poruchou autistického spektra: Bez druhého pedagoga by Martin nemohl navštěvovat školu a jeho rodina by čelila enormnímu zatížení.
Děti se sluchovým postižením: Bilingvní výuka ve speciální škole, kde společně pracuje slyšící a neslyšící pedagog, zajišťuje dětem možnost vyjádření v mateřském znakovém jazyce i propojení s širší komunitou.
Odebrání podpůrného opatření „další pedagogický pracovník“ bude mít devastující dopad na nejzranitelnější děti v našem vzdělávacím systému. Iniciativa Neberme školám asistenty vyzývá zákonodárce, aby zvážili negativní důsledky tohoto kroku a zajistili všem dětem možnost plnohodnotného vzdělávání.
O iniciativě Neberme školám asistenty
Odborná iniciativa Neberme školám asistenty vznikla v září 2023 v reakci na návrh novely školského zákona, který počítal se snížením počtu asistentů pedagoga na základních školách a jejich zrušením v podobě podpůrného opatření pro děti, které asistenta pedagoga skutečně potřebují. V současné době iniciativa reaguje na vládní návrh zrušení podpůrného opatření “další pedagogický pracovník”, které omezí právo některých žáků na vzdělání. Iniciativu tvoří Asociace pracovníků speciálně pedagogických center, SOFA, Spoluškola, Stálá konference asociací ve vzdělávání a Učitelská platforma.
Iniciativu #NebermeŠkolámAsistenty tvoří:
Asociace pracovníků speciálně pedagogických center (AP SPC) zastupuje zájmy svých členů, odborných pracovníků speciálně pedagogických center. Úzce spolupracuje např. s Národním pedagogickým institutem, Asociací pracovníků pedagogicko psychologických poraden, Asociací pracovníků středisek výchovné péče či ministerstvem školství. Podílí se na tvorbě a připomínkování odborných podkladů a vyhlášek.
SOFA mění český vzdělávací systém ve prospěch všech dětí a mladých lidí. Na školách budujeme prostředí, které podporuje jejich různorodost a pomáhá jim naplnit svůj potenciál. Angažujeme se v posilování duševního zdraví a ve zlepšování ochrany ohrožených dětí. Propojujeme systémové aktéry v regionech i na celostátní úrovni. Jsme zapojení do poradních a pracovních skupin ministerstev a úřadu vlády.
Spoluškola pomáhá hájit práva dětí ve vzdělávání. Jsme experti na školskou legislativu a současně rodiče. Proto nám záleží na tom, aby se dětem ve škole dařilo. Rodičům a školám nabízíme bezplatné poradenství, semináře a vzdělávací materiály v oblasti školského práva a také školní mediace. Současně se věnujeme advokační činnosti na systémové úrovni ve vztahu k dodržování práv dětí ve vzdělávání.
Stálá konference asociací ve vzdělávání (SKAV) je střešní platforma sdružující 37 různorodých organizací, které realizují progresivní změny ve vzdělávání. SKAV sdílí společnou vizi a hodnoty a nabízí prostor pro vzájemné učení. Vytváří konsensus na tématech klíčových pro proměnu vzdělávání a společně je prosazuje na systémové úrovni.
Učitelská platformaje profesním sdružením téměř 1900 učitelek a učitelů MŠ, ZŠ, SŠ, ZUŠ a VOŠ. Naší filozofií je vytvářet v českých školách kvalitní a bezpečné vzdělávací prostředí – s tímto cílem podporujeme naše členy, spolupracujeme s jinými organizacemi, informujeme média a jednáme s těmi, kteří rozhodují. Pomáháme učitelům být slyšet!
Kontakty:
AP SPC: Zuzana Žampachová, tel: 775 334 471, email: zampachova@autistickaskola.cz
Spoluškola, z. s., Barbora Kiliesová, tel.: 605 258 595, email: kiliesova@spoluskola.cz
SOFA, Martina Špittová, tel: 730 862 526, email: martina.spittova@so-fa.cz
SKAV,Petra Keprtová, tel: 737 123 167, email: petra.keprtova@skav.cz
Učitelská platforma, Petra Mazancová, tel.: 608 448 978, email: petra.mazancova@ucitelskaplatforma.cz
Zdroj: Spoluškola, z. s.
Datum: 19. 11. 2024 | Zobrazeno (30x) | Autor: Redakce
Pokud chcete děti z dětského domova podpořit finančně, podívejte se zde.
vzpěrač - mistr světa ve vzpírání tělesně postižených, handbikerový závodník
www.tomasmosnicka.cz
mosnicka@zijushandicapem.cz
Aktuální rozhovor:
Rádi sdílíme z webu mujrozhlas.cz desáté pokračování unikátní série Příběhy sportovců, které je věnováno handicapovanému cyklistovi Ivo Koblasovi. Rodák z Brna je medailista z velkých paralympijských šampionátů. Těžká epilepsie v dětství, náročná operace mozku, nic z toho ho nezastavilo v cestě za ...
více »Zrakově postižení, amputáři, vozíčkáři, ale i lidé s intelektuálním handicapem je tu adrenalinový simulátor volného pádu ...
Vstupte »
Bezpečnostní agentura D.I.SEVEN FACILITY |
Bezpečnostní agentura D.I.SEVEN |
Bezpečnostní agentura D.I.SEVEN SERVICE |
Překlepy: Lidé náš web hledají také těmito výrazy: hendikep, hendicap, handikep, ...
Podmínky pro užívání blogu | Mapa stránek | Kontakt
Copyright 2024 | Internetový marketing : Optimalizace pro vyhledávače : Created by VIDIA-DESIGN s.r.o.