V kategoriích níže naleznete články naší redakce.
Buďte i Vy aktivní a založte si svůj blog.
Najděte si lepší práci!.
Přečtěte si nejnovější článek.
Přečtěte si články bloggerů.
Příjemnou zábavu!
I s handicapem lze žít plnohodnotný život a docílit velkých věcí...
V kategoriích níže naleznete články naší redakce.
Buďte i Vy aktivní a založte si svůj blog.
Najděte si lepší práci!.
Přečtěte si nejnovější článek.
Přečtěte si články bloggerů.
Příjemnou zábavu!
Určitě se najde mnoho kutilů a rádoby konstruktérů, kteří vědí jak na to a jak by to udělali jinak… Jenže od slov k realizaci je vždy dlouhá cesta plná překážek. Dobrá zpráva pro nás vozíčkáře je, že se čas od času najde někdo, kdo nekončí pouze u slov a dokáže svůj nápad dotáhnout do zdárného konce. Jedním z takových lidí je Jiří Plesník, který s vozíčkářem a bývalým motocyklovým závodníkem Lukášem Šemberou pracuje na projektu Amperia moto. Pro handicapované milovníky jednostopých vozidel jsme od pana Plesníka získali pár informací o tomto projektu.
Záměrem je dopřát lidem, kteří neměli tolik štěstí, zažít možnost jízdy na motocyklu. Chtěli jsme postavit dostupnou motorku, která je od prvopočátku navržená pro používání vozíčkářem a nebude mít žádné přídavné zařízení pro stabilizaci mimo profil motocyklu. Stabilizační kolečka budou součástí konceptu motocyklu. Obdobné je to i s fixačními prvky, které jsou konstruované hlavně s ohledem na bezpečnost handicapovaného jezdce a také s ohledem na ostatní účastníky provozu či jízd na dromu. První motocykl jsme začali nazývat Caf-e. Je to z důvodu jeho designu, kdy jsem chtěl částečně navázat na retro styl caferacerů, které jsou dnes velmi módní, odkazují však na první sportovní motocykly. Caf-e je vlastně svým způsobem taky první svého druhu.
Projekt Amperia moto vznikl vlastně seznámením mě (Jiří Plesník) s Lukášem Šemberou. Slovo dalo slovo a pustili jsme se do práce. Elektro-motocykly mě hodně fascinovaly, zejména jejich výkon, který jsou schopný vyprodukovat při relativně malé velikosti a téměř nulové náročnosti na servis. Navíc jejich jednoduchost je ohromující. Zároveň se přímo nabízí ovládání pouze na řídítkách, jelikož není třeba použití převodovky. Když jsme se s Lukášem potkali, najednou veškeré nápady začaly dávat smysl.
Návrh a koncept motocyklu vznikal v mé hlavě, ale samozřejmě bych vše nezvládal sám. Díky velké pomoci mého táty a dědy se projekt posouvá kontinuálně kupředu. Chodívám si pro rady starších a zkušenějších. Děda má zároveň medvědí podíl na vývoji kontroleru. Už jsem zmínil Lukáše Šemberu, jeho role je neocenitelná, má neuvěřitelné zkušenosti s motocykly na vysoké úrovni, jeho nadšení pro možnost vrátit se zpět do sedla je hnacím motorem a jeho čas přijde hlavně při testování. Povolanějšího testovacího pilota bychom si nemohli přát. Velkým pojítkem mezi námi jsou kluci z Okruháři.cz Roman Kadlčík a Jan Stárek. Oni mě s Lukášem seznámili a jejich podpora je úžasná, starají se o propagaci, fotky, oba mají veliké zkušenosti s motocykly ze závodního prostředí a bez nich by to nešlo.
Projekt Caf-e je lehký sportovní motocykl, založený na rámu z Aprilie AF1 – 125. Díky volbě rámu věříme, že se s výsledným motocyklem dostaneme na 120 kg váhy. Motor by měl být schopen vyprodukovat 16,3 kW a 69 Nm. Kompletní batterypack by měl mít kapacitu 5,12 kWh, což by mělo vystačit na dojezd větší než 100 km. Motocykl bude speciálně vybaven stabilizačními kolečky, které se budou schopny plně schovat do profilu motocyklu, dále bude osazen fixačními body počítanými na váhu jezdce tak, aby jej v případě havárie motocykl „pustil“ a nezpůsobil jim další zranění. Pro pohodlí jezdce budou podpůrné prvky vybaveny světelnou signalizací na palubní desce.
Kvůli absenci převodovky a spojky bude kompletní ovládání na řídítkách, tudíž celé rozjíždění i zastavení bude záviset pouze na pravé ruce řidiče, taktéž i ovládání koleček, které si podle potřeby jezdec spustí či schová. Pro zajištění protipohybu je využit vlastní odpor elektromotoru, který zajistí stabilitu na místě bez řidiče.
Elektromotor se právě díky absenci spojky a řazení přímo nabízí. Motocykl lze bezproblémově ovládat pouze rukama i bez toho, aby se tvořily složité systémy na ruční ovládání převodovky.
Za další výhodu určitě považuji modularitu baterií. Tím jsem schopen posunout těžiště lehce nad osy kol, což má za následek větší ochotu reagovat na „kontra“ zatáčení, které bude (dle diskuze s Lukášem) častější způsob zatáčení motocyklu. V neposlední řadě díky tomu, že na motorce nemáme olejovou vanu či svody pod motorem, zbývá hodně místa, kde lze schovat systém stabilizačních koleček, a lze ho tak přímo zakomponovat do motocyklu, aniž by vyčníval z profilu kapotáže.
Maximální rychlost by měla být lehce přes 110 km/h, bude takto nastavená dle základních převodů. Chceme všechno u Caf-e nejprve vyzkoušet v bezpečných rychlostech a napětích.
Určitě bychom chtěli motocykl udržet v mezích zdravého rozumu, i proto se snažíme stavět platformu, která využívá robustní, ale relativně dostupné komponenty a technologie. Caf-e je prototyp pro vyzkoušení všech systémů a získání feedbacku, zda-li je právě toto cesta, kterou se budeme dále ubírat.
Jako další bychom chtěli postavit projekt Rs-e což by měla být motorka, která bude schopna závodně konkurovat motocyklům v závodních sériích elektrobiků s Lukášem za řídítky. V případě, že by se nám toto povedlo, použijeme zkušenosti z obou prototypů a plánujeme postavit motorku, která bude zábavná, rychlá a bezpečná pro handicapované. Do té doby se cena takovéto motorky dá určit jen velmi těžko.
Primární určení je zatím na uzavřené tratě. Legislativa ČR je poměrně komplikovaná jak v rámci toho, že vozíčkář v ČR nesmí řídit jednostopé vozidlo na komunikacích, tak zároveň ve schvalování prototypových vozidel. Každopádně se pokusíme motocykl zlegalizovat. Cesta existuje, ovšem zatím bych nerad předbíhal, nechám si trochu tajemství.
V první fázi bychom chtěli dokončit Caf-e, otestovat jej a ukázat veřejnosti. Druhá fáze by měla být stavba RS-e a její nasazení do ostrého režimu. Pokud by samozřejmě sehnaly finanční prostředky, mohlo by dojít brzy i na třetí prototyp a to již masově rozšířitelného motocyklu určeného pro uzavřené tratě.
Projekt Caf-e bychom chtěli dokončit ještě letos, doufejme, že se vše podaří a motocykl bude schopen prvních testovacích kilometrů ještě v roce 2015. Projekt Rs-e bude záviset hlavně na financích, jeho plány na papíře již máme.
Aktuálně běží kampaň na startovac.cz, kde nás můžete formou malého příspěvku podpořit a vybrat si svou odměnu. Veškeré prostředky budou použity na stavbu Caf-e popřípadě na zahájení stavby Rs-e. Zároveň jsme ale rádi za jakoukoliv podporu, jak materiální, tak třeba i jen šířením této informace. Věříme, že projekt má smysl a chtěli bychom, aby handicapovaní lidé mohli usednout za řídítka motocyklu co nejdříve.
Zpracoval: ret
Zdroj a foto: Jiří Plesník - amperiamoto.cz
Datum: 8. 9. 2015 | Zobrazeno (456x) | Autor: Redakce
Pokud chcete děti z dětského domova podpořit finančně, podívejte se zde.
vzpěrač - mistr světa ve vzpírání tělesně postižených, handbikerový závodník
www.tomasmosnicka.cz
mosnicka@zijushandicapem.cz
Aktuální rozhovor:
Rádi sdílíme z webu mujrozhlas.cz desáté pokračování unikátní série Příběhy sportovců, které je věnováno handicapovanému cyklistovi Ivo Koblasovi. Rodák z Brna je medailista z velkých paralympijských šampionátů. Těžká epilepsie v dětství, náročná operace mozku, nic z toho ho nezastavilo v cestě za ...
více »Máte handicap a chcete si vyzkoušet tandemový seskok padákem, řízení letadla, let v akrobatickém či bezmotorovém letadle, nebo si užít vyhlídkový let?
Vstupte »
Bezpečnostní agentura D.I.SEVEN FACILITY |
Bezpečnostní agentura D.I.SEVEN |
Bezpečnostní agentura D.I.SEVEN SERVICE |
Překlepy: Lidé náš web hledají také těmito výrazy: hendikep, hendicap, handikep, ...
Podmínky pro užívání blogu | Mapa stránek | Kontakt
Copyright 2024 | Internetový marketing : Optimalizace pro vyhledávače : Created by VIDIA-DESIGN s.r.o.